سرکوچهَ

سرکوچهَ

سرکوچهَ

سرکوچهَ

خدا وَکیلی جنسِش عُولیِن !!!

 

بعد اَ چند وَخت پول تو جیپی که حاجی ( بَپُم ) بهم ایدادهَ جَم اُمکِرد و وا غلم رفتیم به طرف بازار زیتون . اولین مغازه ای که رسیدیم یتا کـمیس جون داخلیش هسته که خیلی وا دلُم نِشت . رفتم سِراک کیمتی از صاحب مغازه بگریم . ایگفت که :

 

خدا وَکیلی جنسش عُولین ، سنگ شورن ، تو بَبَر بَشور ، بَپوش ، پَسندِت نبو پس بیار .

 

مه هم از برخورد ای مغازه دار خیلی خوشم هند و امگفت باید ای کمیس بخرم . دوست زرنگ و همراه مه غل ایگفت که نه بدو تا بریم یتا دوتا مغازه دگه هم نگاه اکنیم بعد اتیم اخریم . خلاصه مه زیر بار نرفتم چون ا ای فروشنده خیلی خوشم هنده . بگذریم جـِل از او دَفه اول دگه سراک کیمتی مگفت که باز هم همو گپون شیرین خو تکرار ایکه . تو ببر بپوش بشور پسندت نبو پس بیا ...

 

بعد از کلی تارف که ای فروشنده خوش برخورد وا ما ایکه کیمت خو ایطوکا بیان ایکرد :

خدا وکیلی قابل اِشنینِن ، فروشمون 27 تومانِن به شما اَدیم 25 تومان ، شرمنده که بیشتر جا اینین ، قابل اِشنینن .

 

25 تومـــــــــــــان به یتا کمیس خیلی زیادن کا . مه کل پولم 20 تومان هسته و مواسته یتا تمون هم وا همی پول بخرم ولی مثکه کِسمت نبوده . خا بگذریم دس ا پا دراز تر ماهنده طرف خونه که مسیرمو به بازار اوزی ایخارد . توی بازار که رد ماکرد غلم همو کمیس توی یتا بوتیک تو بازار اوزیو نشونم ایدا و ایگفت بدو تا بریم سراک بگریم چنن ؟ مه که دلسرد بودرم امگفت ایناوا ... .

با اسرار غل در دکن یارو واز مکرد و رفتیم داخل که غل سوال کیمت کمیس ایگفت . بله توباره همو کلمات تکرار بو : خدا وکیلی ... سنگشور... عولین . و بعد هم کیمت ایدا که 17 تومان به شما کمتر ادیم ، خلاصه مه که شوکه بودرم از کار ای بازاریو . ریش و کیچی امدا دس غلم و غلم هم تا ایتونست چونه ایزد که دگه کِـلـَکی دراز بوده و هم کمیس بی ما وا 10 تومان ایگفت . مه هم مث خری که تی تاپ شادن کیف مَکرد .

 

بعد از ای خرید جاتو خالی رفتیم پیتزا بوف 2 تا فلافل مرگی مزد توی رگ و رفتیم طرف خونه .

 

دو بار که همو کَمیس نُو خُو اُمپوشیدهَ مُمُم ایکردیدهَ توی لباس شوری که بُشورد ، وَختی در ایوارده بوده کــَـدِ کاکای کوچوکوم هَستهَ رنگیش هم از سُرخی دِگـَه به نیلَه شرده . خداوکیلی که جنسش عُولی هسته ...

            

یکی از فروشنده اون که توی صنف لوازم خانگی کار اکنت

 

 کـمیس = پیراهن

سِراک = سراغ

جـِل از او دَفه = به غیر از اون دفعه

کیچی = قیچی

کِـلـَکی = چونه

مرگی = جانانه ( اصطلاح )

خلایک = خلایق ، مردم

گیرغ ، موروک = مورچه

عولی = عالی به زبان لاری و اوزی

عولین = عالیه به زبان لاری و اوزی

کوچوکوم = کوچکترم

نیله = آبی ، نیلی

کـَدِ = قد ، اندازه

 

نظرات 10 + ارسال نظر
گوگانا جمعه 2 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 02:07 ق.ظ http://googana.blogsky.com

سلام.دوست واقعا ای قیمتو بالان

کاشکی جنسو هم مرغوبیت ایشسته .

موسا جمعه 2 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 09:42 ق.ظ http://www.zehneziba.blogsky.com/

سلام
په کا بریم کمیس بخریم همه همی اگن خو ؟!
در ضمن عکس ؟؟؟؟!


تا سلام...

موا بگم که وا ماش خو بشی تا مثه مه چیزه بنجل ندن بهت کا . همی .
در مورد تومون هم اگن : ای که ندیدی نه پامن یک سالن اتو نمکردن ...!

کیمیا یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 07:25 ق.ظ

سلام چوک بندر خوبی؟ وااااااااااااااااااااااااااااااای از وبلاگت خیلی خیلی خوشم اومد
من اهل اصفهان هستم اسمم کیمیا هستش ولی من عاشق بندری ها هستم اینقدر لهجه بندری رو دوست دارم و دلم میخاد یادش بگیرم
یکی از دوستای برادرم بندری هستن و من خیلی دوستشون دارم بازم توی وبلاگت بنویس من حتما میام می خونم

فعلا بای بای به همه بندری های عزیز و نازم سلام برسون

نظر لطفتن دوست گرامی . مه هم از طرف همه بندریون سلام گرمی تقدیم شما و همشریون تو اکنم . امیدوارم در همه حال شاد و سر بلند بشی براتو آرزوی موفقیت اکنم . امیدوارم که ای وبلاگ حرکت کوچکی بشد در زمینه یادآوری و به روز کردن بعضی از کلمات بندری که از یاد ارفتن .
کماکان تشنه راهنماییون شما و یکایک دوستان همشری / هم استانی و هم وطنم در ای زمینه هستم .
گپ به دراز ایکشید بیشتر از ای پیسک دل درازی ناکنم .

مصطفی یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 09:23 ق.ظ http://www.bnnd.blogfa.com

سلام:
اگم تو لینک دوستان وبلاگ ما هم اضافه کن ...ما هم تو وبلاگ خومو لینک تو منوهادن...با تشکر از چوک محله...از طرف چوکو نابن بالا...Www.BNND.BLOGFA.Com

دمت گرم کا

باران یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 10:27 ق.ظ

سلام
باید ۱ مغاره تبدیل بشه به ۴مغازه .باید پولش جور بشه.اونم از طریق من وشما و....شلوار سه هزار تومانی تایلندی را میفروشند سی هزار تومان.خیلی بی انصافا.

نه عزیزم ایطو کا هم فکر ناکنم بشت دگه ...

فرزان یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 06:16 ب.ظ http://www.doniayefani.blogfa.com

عولی هسته .... از زیتون بخری بهتر از این لاریون و اوزیونن ... اصلا انصاف شونین پدر بیامرزو ....چند وقته نهندم ایجا لهجم یادم رفتن .... بهروز بشی

ای حرفین همه شو بد نهن . خیلی آدمون خوبی هم توشو پیدا ابو دوست گرامی .

علی اکسیر یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 06:25 ب.ظ

بسیار زیبا از بس این لهجه جنوب فارسی بر امده ای.
دوست عزیز ضمن تشکر از الطاف شما و دوستان گرامی.من برای مدتی از فضای وب خداحافی نموده و وبلاگ هم حذف گردید.موفقیت شما را از خداوند منان ارزو مندم.

به امید خدا . انشاالله هر جا اری موفق و موید بشی .

باران دوشنبه 5 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 04:17 ب.ظ

سلام
باور نمیکنی؟ با همین چشم های خودم دیدم .

پیله شنبه 10 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 05:54 ب.ظ

با سلام وبلاگ پیله مدتی است حذف شده.لطف فرموده نسبت به حذف لینک اقدام فرمایید.چون ظاهرن ادرس دوست دیگری نبز چنین است و ممکن است دچار تفکر ... شوند.

مسلم جمعه 16 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 05:44 ب.ظ http://albeloshi738.blogfa.com

سلام خوبی من مسلم از دبی هستم .
خیلی وبلاکه خوبی داری ومن اصلیتم بلوجه وزبان بندری را هم بلدم.میخوام زبان بندریم رو تقویت بدم.
تشکر از وبلاکتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد